RACHMANINOFF

Recensie RACHMANINOFF, SJOSTAKOVITSJ, DENISOV – Cellosonate in d, op. 40 – Variaties op een thema van Schubert – Cellosonate in g, op. 19

RACHMANINOFF, SJOSTAKOVITSJ, DENISOV
Cellosonate in d, op. 40 – Variaties op een thema van Schubert – Cellosonate in g, op. 19
Victor Julien-Laferrière (cello), Jonas Vitaud (piano)
ALPHA 547 • DDD-78’
Waardering: 9

‘Waarom zou ik nog voor viool componeren als de cello bestaat’, schijnt Rachmaninoff ooit tegen Nathan Milstein te hebben gezegd. De grote violist was met stomheid geslagen, maar als je deze cd beluistert, begrijp je wel een beetje wat de Russische romanticus bedoelde. Ook schrijver Boris Pasternak vond de cello met zijn melancholische geluid het meest geëigende instrument om de diepste roerselen van de Russische ziel te verklanken. Twee jonge Franse talenten brengen op deze plaat drie Russische meesterwerken bij elkaar. Cellist Victor Julian-Laferrière won in 2017 de eerste prijs bij de prestigieuze Elisabethwedstrijd in Brussel, pianist Jonas Vitaud, die naast zijn solocarrière met verschillende artiesten kamermuziek maakt en lesgeeft in Parijs, won onder meer de belangrijke ARD-Musikwettbewerb. Interessant is de keuze voor het werk van Edison Denisov. Deze Rus (1929-1996) die je kunt plaatsen tussen componisten als Goebaidoelina en Schnittke varieert op een weemoedig impromptu-thema van Schubert dat vrijwel ‘ongeschonden’ klinkt, terwijl de melodische ranken van Denisov eromheen kringelen. Een prachtige cd waarin de Russische ziel met een verbazingwekkend teder beginnende Dmitri Sjostakovitsj en een typisch nostalgische Serge Rachmaninoff fraai wordt belicht.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen