Het nieuwe album van het Ragazze Quartet schijnt een licht op het verhaal van een slavin wier baby te koop was. De vier vrouwen van Ragazze voeren op ‘But not my soul’ werken uit van twee vrouwelijke Amerikaanse componisten. Dat zijn Rhiannon Giddens (*1977) en Florence Price (1887-1953). Ook het ‘Amerikaanse’ Strijkkwartet nr. 12 van Antonín Dvořák (1841-1904) staat op het album. Het is vandaag, op Internationale Vrouwendag, uitgebracht. Vanaf 6 april begint de ‘But Not My Soul’-tournee.
De titel van het album is ontleend aan een lied dat Rhiannon Giddens schreef na het zien van een negentiende-eeuwse advertentie voor een 22-jarige slavin wier baby van negen maanden ook te koop was, maar ‘At the purchaser’s option‘. Een van de gezongen regels van het lied is: You can take my blood. But not my soul. Het arrangement voor strijkkwartet werd in 2016 gemaakt door Jacob Garchik, in opdracht van het ‘50 for the Future’-project van het Kronos Quartet. Hier een artikel over het 50 for the Future weekend, dat vorig jaar plaatsvond in Amsterdam.
Erkenning voor Florence Price
Florence Price was de eerste Afro-Amerikaanse vrouwelijke componist die erkenning kreeg voor haar symfonieën. Haar Strijkkwartet nr. 2 is een mix van Europese romantiek, haar ‘zuidelijke’ roots, de opkomende blues en Afro-Amerikaanse spirituals.
Dvořák verlegt Amerikaanse grens
Antonín Dvořák schreef zijn ‘Amerikaanse’ Strijkkwartet nr. 12 in de VS, waar hij was uitgenodigd om onderzoek te doen naar ‘originele Amerikaanse muziek’. Hij concludeerde dat er onder de zwarte bevolking een schat aan materiaal te vinden was. Maar dat werd destijds niet door iedereen gewaardeerd.