GUYOT
Te Deum laudamus (religieuze muziek voor 4, 5 of 6 stemmen)
Cinquecento
Hyperion CDA68180 • DDD-63’
Waardering: 8
Luister 725 – Juli/Augustus 2017
Jean Guyot geldt niet als een van de grote renaissancecomponisten uit de Lage Landen, maar deze uit de Luikse regio stammende en in Leuven opgeleide musicus was een niet te onderschatten vakman. Misschien komt zijn relatieve onbekendheid door het feit dat hij ook wel is aangeduid als Castileti (naar zijn geboortedorp Châtelet), en door enige verwarring over zijn geboortejaar. Dat is na discussie tussen historici bepaald op ‘circa 1520’; zijn sterfjaar is wel bekend: 1588. Hij maakte eerst naam (en indruk) in Luik, en kreeg in 1563 een mooie post (en veel meer faciliteiten) aan het keizerlijke hof in Wenen. Voor eventjes: keizer Ferdinand I stierf in 1564, zijn opvolger ontsloeg de hele hofhouding en Guyot keerde terug naar Luik. Het uitstekende Britse ensemble Cinquecento (twee counters, twee tenoren, één bariton, één bas) laat hier horen hoe hij componeerde: in een prachtige ronde stijl waarin de stemmen (alles op Latijnse teksten, deels uit de bijbel, deels van dichters als Tielman Susato) elegant om en door elkaar wervelen in gloeiende harmonieën. De gekozen een- en tweedelige stukken markeren Guyots levensloop; het slot is zijn vijftiendelige Te Deum laudamus, duidelijk bedoeld voor gebruik in de katholieke mis, met een afwisseling van eenstemmige antifonen en meerstemmige zettingen van Bijbelteksten. Mooie muziek; er zit natuurlijk wel wat gelijkvormigheid in door de eenheid in idioom, dynamiek en tempo. Behoedzaam doseren maar.
René de Cocq
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.