16_12_catone_rt_b03_cs3_cc

Recensie HÄNDEL – Catone

HÄNDEL
Catone
Sonia Prina, Roberta Invernizzi, Kristina Hammarström, Riccardo Novaro en Lucia Cirillo, Auser Musici o.l.v. Carlo Ipata
Glossa GCD923511 • CD-126’
Waardering: 7
Luister 724 – Mei/Juni 2017

De pasticcio komt langzaam uit het verdomhoekje. Opnamen als deze helpen daar zeker aan mee. Aria’s van Leo, Hasse, Porpora, Vivaldi en Vinci zijn op een begrijpelijke manier aan elkaar geregen. Op deze manier presenteerde Händel niet alleen de beste Italiaanse muziek van die tijd aan het Londense publiek, maar liet hij aan het begin van het seizoen meteen horen wat hij aan talentvolle musici in huis had. Er zijn dan ook veel spectaculaire aria’s te horen die de zangers flink testen. Helaas zijn de resultaten wisselend. Het grote bereik van de titelrol komt de zeggingskracht van Sonia Prina’s contra-alt niet ten goede. En in de slotaria van Marzia (Lucia Cirillo) zijn zowel zangeres als orkest de weg kwijt. De violen openen te snel en de emotionele aria gaat verloren in schelle uithalen. Riccardo Novaro zet een overtuigende Cesare neer. Hij heeft een prachtig timbre en onberispelijk ritmegevoel en timing. Dat laatste wordt uitstekend versterkt door het orkest, dat de aria’s laat swingen.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen