CD 33_715

Recensie HÄNDEL – Israel in Ägypten

HÄNDEL/MENDELSSOHN
Israel in Ägypten
The King’s Consort & solisten o.l.v. Robert King
Vivat 111 (2CD) • DDD-83’
Waardering: 9
Luister 715 – Mei 2016

Dat Felix Mendelssohn de Matthäus-Passion opdiepte en afstofte is genoegzaam bekend. Maar hij bestudeerde en arrangeerde in 1833 ook Händels oratorium ‘Israel in Egypt’. Dirigent Robert King heeft nu op zijn beurt die noeste arbeid van Mendelssohn gereconstrueerd. Ondanks de toegevoegde 19de eeuwse elementen benaderde de jonge Mendelssohn Händels partituur met gepaste schroom en zocht serieus naar de oorspronkelijke intenties. Nu waren Händel en Mendelssohn allebei gezegend met veel zin voor dramatische expressie. En deze bundeling van beider krachten levert een gepolijste, bijna filmische klankschildering op. De ouverture is natuurlijk onmiskenbaar Mendelssohn en zal menige fan in verrukking brengen. Maar ook verder munt The King’s Consort uit in homogeniteit en produceert de gave, geoliede klanken die je bij Mendelssohn verwacht. Koor en orkest vormen een steeds hechte, wendbare eenheid. Alerte frasering, eloquente dynamiek: het is er allemaal. Prachtig is het geladen pianissimo van het koor in ‘Er sandte dicke Finternis’ en de spanningsopbouw in ‘Das hören die Völker’. Ook de solisten zijn klasse, getuige het duet van Lydia Teusscher & Julia Doyle: ‘Der Herr ist mein Heil’ of de Aafje Heynis-achtige glans over de alt van Hilary Summers in ‘Bringe sie hinein’. Een aanrader, zelfs voor wie geen uitgesproken Mendelssohn-adept is.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen