Recensie Handel's Last Primadonna - Giulia Frasi in London

Recensie Handel’s Last Primadonna – Giulia Frasi in London

Handel’s Last Primadonna
Giulia Frasi in London
Ruby Hughes (sopraan), Orchestra of the Age of Enlightenment o.l.v. Laurence Cummings
Chaconne CHSA 0403 • SACD-78’

Waardering: 7

Haar liefde voor barokmuziek en wens zich te verdiepen in haar meest geliefde Händel-partijen zetten de Britse sopraan Ruby Hughes op het spoor van Giulia Frasi. Deze Italiaanse sopraan die tussen 1742 en 1761 ten minste veertien operaseizoenen lang optrad in het King’s Theatre in de Londense Haymarket was de eerste vertolkster van de voornaamste sopraanpartijen in Händels laatste oratoria. In zijn General History of Music (1789) omschreef Charles Burney Frasi als ‘een interessante persoon met een lieflijke en heldere stem en een vloeiende, eenvoudige zangstijl die alhoewel vrij onbewogen en koud toch kan behagen’. Blijkbaar was het haar vastberadenheid om met een duidelijke woordprojectie in het Engels te zingen die Händels aandacht trok. Uit het repertoire dat Giulia Frasi in Londen vertolkte koos Ruby Hughes bekende en onbekende fragmenten die de periode en de mogelijkheden van de zangeres illustreren. Het levert mooie ontdekkingen op zoals Adriano in Siria van Vincenzo Ciampi of Paradise lost en Rebecca van John Christopher Smith, waaruit fragmenten voor de allereerste keer zijn opgenomen dankzij de medewerking van David Vickers (editing) en Laurence Cummings aan het hoofd van het puik musicerende Orchestra of the Age of Enlightenment. Ruby Hughes zingt met gevoel en nuances maar haar vertolking mist toch enigszins dimensie en haar stem met een kwetsbaar timbre is soms niet opgewassen tegen de vocale eisen van bepaalde partijen.

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

CD kopen? Bestel hem hier.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen