HONEGGER, IBERT
L’Aiglon
Ann-Catherine Gillet (L’Aiglon), Marc Barrard, Étienne Dupuis, Philippe Sly, Hélène Guilmette, Marie-Nicole Lemieux (Marie-Louise), Orchestre Symphonique de Montréal o.l.v. Kent Nagano
Decca 4789502 (2) • DDD-92’
Waardering: 8
Luister 715 – Mei 2016
Onder connaisseurs heeft altijd een zekere fascinatie bestaan voor de samenwerking tussen Ibert en Honegger in l’Aiglon, een conversatiestuk over het tragische leven van de zoon van Napoleon (L’Aiglon), die aan het Weense hof vergeefs droomt ooit in zijn vaders voetsporen te treden. Raoul Gunsburg, de legendarische directeur van het Theatre de Monte Carlo waar de creatie in 1932 plaatsvond, moet er een vervolg voor Abel Gance’s stomme film over Napoleon in hebben gezien. Honeggers filmmuziek daarvoor wordt hier in akte IV deels hergebruikt. Ibert schreef akten I en V, Honegger II en IV, samen schreven ze III. Toch moeten ze op elkaar hebben voortgebouwd, want de eenheid van stijl is verrassend. Anne-Catherine Gillet is idiomatisch in de travestierol van l’Aiglon, net als alle andere Franstalige Canadezen, waarvan de Marie-Louise van Marie-Nicole Lemieux de opvallendste naam is. Het Decca-boekje roemt deze eerste complete opname met een verwijzing naar de ‘gedateerde en incomplete’ lp-opname uit 1956. Deze had onder Pierre Dervaux met Boué in de titelrol echter wel beduidend meer ‘bite’ dan Kent Nagano’s verfijnde lezing. Maar een tweetalig tekstboek en de integrale muziek in een perfecte klankkwaliteit is natuurlijk een aanvulling die hier in dank wordt aanvaard.
René Seghers
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.