CD 16_721

Recensie J.B. BACH – Ouvertures in G – in e – in g – in D

J.B. BACH
Ouvertures in G – in e – in g – in D
L’Achéron o.l.v. Francois Joubert-Caillet
Naxos 8.573419-20 (2CD) • DDD-77’
Waardering: 8
Luister 721 – Januari/Februari 2017

Johann Bernhard Bach was een neef van Johann Sebastians vader en met zijn jaartallen van 1676 tot 1749 zijn tijdgenoot. Hoe goed ze elkaar kenden weten we niet. Hij kwam uit Erfurt en werkte vanaf 1712 als Kapellmeister aan het hof in Eisenach als opvolger van Telemann. Van hem is alleen wat instrumentaal werk overgeleverd. Deze feestelijke Ouvertures (orkestsuites) uit 1729-1730 geven natuurlijk sterke associaties met het veelgespeelde viertal van de beroemde achterneef, die er trouwens kopieën van maakte voor eigen gebruik. Johann Bernard Bach gebruikte de populaire stijlmiddelen van zijn tijd. Deze barokke danssuites zijn voor-elk-wat-wils met wisselende instrumentaties, sterk beïnvloed door Franse ouvertures zoals die begin 18e eeuw in Duitsland in de mode waren. Niet uniek dus, maar wel erg de moeite waard en aantrekkelijk. Sommige onderdelen klinken wat martiaal, andere hebben meer weg van een boerendans, en ook gevoelige lyriek ontbreekt niet, waarbij J.B. Bach dankbaar gebruik maakt van de mogelijkheden van de blaasinstrumenten. Het Franse ensemble L’Achéron, met soepele slag geleid door contrabassist François Joubert-Caillet, weet er goed raad mee. De blazers leveren aanstekelijke prestaties en speciale vermelding verdient solovioliste Marie Rouquié in de ouverture in g. Het cd-boekje bevat een lezenswaardige toelichting van de hand van Jérôme Lejeune.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen