KOMITAS
Seven Songs (plus Msho Shoror, Seven Dances, Pieces for Children, Toghik)
Lusine Grigoryan (piano)
ECM New Series 2514 • DDD-49’
Waardering: 8
De Armeense componist en pianist Komitas (1869-1935) was een soort Béla Bartók van Armenië. Hij had een grote kennis van de volksmuziek en gebruikte veel volksmuziek in zijn pianowerk. Zo zijn de Seven Songs volksliedjes die hij tot een instrumentale versie transformeerde en is Msho Shoror een rituele Armeense dans. Het bijzondere aan het werk van Komitas is dat hij in zijn pianowerk sonoriteiten heeft gezocht die kenmerkende Armeense instrumenten als de tar (een tokkelinstrument met een lange hals), de daf (een trommel) en dubbelrietinstrumenten als de duduk en de zurna imiteren. In 2015 nam het Gurdieff Ensemble een cd op waarop deze sonoriteiten weer naar de oorspronkelijke instrumenten werden vertaald. Tijdens diezelfde opnamesessie nam de Armeense pianiste Lusine Grigoryan dezelfde stukken op in hun oorspronkelijke pianoversie. Het zijn de stukken die Mikael Ayrapetyan onlangs voor Grand Piano registreerde, dus de aandacht voor Komitas hangt in de lucht. Terecht. De muziek van Komitas is buitengewoon de moeite waard, en is vaak verstilder en ritueler dan het werk van Bartók. Grigoryan doet niet onder voor Ayrapetyan. Ze speelt de werken wat ingetogener, maar ook met een groot begrip van de herkomst van deze muziek. Wederom een mooi pleidooi voor meer aandacht voor het werk van Komitas.
Paul Janssen
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.