LISZT
L’abbé Liszt
Präludium und Fuge auf den Namen BACH; Einleitung, Fuge en Magnificat uit de ‘Dante-symfonie’; Consolations, nrs. 3-6; Nun danket alle Gott; Les morts; Ave Maris Stella, Hymne de l’enfant à son réveil; Dall’alma Roma; Sancta Caecilia; Offertorium; Benedictus; Ave Maria; O sacrum convivium; O Meer im Abendstrahl; Le Crucifix; Psalm 137; Requiem; Dies Irae; Recordare; Postludium Joris Verdin (orgel en harmonium), Françoise Masset (sopraan), Guido de Neve (viool), Aurèle Guerreiro Viegas (harp), Psallentes o.l.v. Hendrik Vanden Abeele
Le Bricoleur LBCD/01 – harmonia mundi distribution 5425029680104 • DDD-2.23’
Waardering: 8
Luister 723 – April 2017
Franz Liszt was van vele markten thuis. Een daarvan was het grensgebied tussen sentiment en sentimentaliteit. Stijlvol balanceren op de grens ging hem even goed af als de grens van goede smaak resoluut overtreden. De composities op deze dubbel-cd zijn van de inmiddels tot geestelijke gewijde Liszt die zijn kerk wilde dienen met zijn creaties. De wereld van pianostukken als Consolations en Liebestraüme is hier dominant: Liszt isoleert de vaak goedkope ontroering en vergroot het tot composities waarin de solide toon die formele overwegingen overstijgt, wedijvert met een klassiek instinct voor proporties. Het gevolg is dat in de meeste werken de prentbriefkaartjesklank van orgel of harmonium, soms aangevuld met koor, sopraan en andere instrumenten, zorgt voor een soort eerlijk veinzen. Die kant van Liszt geven deze musici het volle pond. En net als bij cosmetica wordt kritiek op andere zaken als de ruimtelijke klank en een licht opera-achtige wijze van zingen bij deze integriteit een irrelevant punt.
Emanuel Overbeeke
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.