LJAPOENOV
12 Études d’exécution transcendante
Vincenzo Maltempo (piano)
Piano Classics PCL0124 • DDD-77’
Waardering: 8
Sergej Ljapoenov is bij het grote publiek onbekend. Hij studeerde in de jaren zeventig van de negentiende eeuw piano bij Karl Klindworth, een leerling van Liszt. Van Sergej Tanejev, leerling van Tsjaikovski, kreeg hij compositielessen. Zijn oeuvre omvat twee symfonieën en een vioolconcert, maar vooral werken voor piano. Volgens eigen zeggen was Ljapoenov totaal verslingerd aan Liszt en met dit eerbetoon pakte hij de draad op waar Liszt zijn gelijknamige etudereeks stopte. Ljapoenov had echter ook affiniteit met ‘het machtige hoopje’, de vijf Russische componisten die een eigen Russische muzikale taal nastreefden. En toch hoor je in de lieflijke Berceuse ontegenzeggelijk Debussy. In de dans van de geesten klinkt het jeu perlé van de Franse pianoschool. De Russische ziel klinkt vooral in Carillon, Chant épique en Lesghinka, een wervelende dans. Jammer genoeg is de laatste en langste etude, een elegie voor Liszt, wat mij betreft het minst geslaagd. Het neigt naar een pastiche op de Tweede Hongaarse rapsodie met zijn breed uitgesponnen thema in unisono, hakkende akkoorden en eindeloze arpeggio’s en versieringen. Maltempo speelt helder en virtuoos en heeft ook een fluwelen aanslag in huis. Dat maakt deze cd een plezier om naar te luisteren, mits gedoseerd.
Carine Alders
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.