LOEVENDIE
The Rise of Spinoza
Tim Mead (Spinoza), Katrien Baerts (Clara), Marcel Reijans (François), Huub Claessens (Rabbijn), Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Markus Stenz
Attacca ATT 2018155 • DDD-47’
Waardering: 8
Weinigen hadden verwacht dat Theo Loevendie op z’n tachtigste nog een zevende opera aan zijn oeuvre toe zou voegen, dat in 1985 met Naïma begon. Van al die opera’s is Spinoza wellicht het meest doorwrochte en evenwichtige werk. Als recensent kan ik genieten van het vakmanschap, de fijne kneepjes, het spel met operaconventies en de verwijzingen naar dingen die je vaag meent te herkennen, soms uit Otello, soms van Monteverdi. De scène met Erik Bosgraaf die al fluitend de blinde componist Van Eyck speelt is een speelse vondst. Loevendie tekende zelf voor het libretto en dat pakt hier goed uit. Hij concentreerde zich op de enige spannende gebeurtenis in het leven van Spinoza, zijn vervloeking op drieëntwintigjarige leeftijd door de Joodse gemeenschap en zijn onmogelijke affiniteit voor een katholiek meisje. De keuze om Engelstalig te componeren is inmiddels bijna een automatisme in de Nederlandse muziek maar het is vaak een zwaktebod. Spinoza zou naar mijn gevoel in het Nederlands een extra dimensie hebben gekregen. Het is de verdienste van het onvolprezen Attacca-label om dit werk op cd uit te geven, maar eigenlijk schreeuwt de muziek doorlopend om beeld. Het is een echt theaterstuk, hier met verve vertolkt door countertenor Tim Mead (Spinoza), Katrien Baerts (Clara), Marcel Reijans (François) en Huub Claessens (Rabbijn) onder Markus Stenz met het Radio Filharmonisch Orkest.
René Seghers
Wilt u de complete recensie lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.