CD 43_728

Recensie MENDELSSOHN – Motetten en pianotrio

MENDELSSOHN
Motetten en pianotrio
Vlaams Radio Koor o.l.v. Hervé Niquet, Pekka Kuusisto (viool), Pieter Wispelwey (cello) en Alasdair Beatson (piano)
Evil Penguin Records Classic EPRC 0024 • DDD-54’
Waardering: 7

Een bijzondere combinatie die twee kanten van Mendelssohn belicht deze cd is voor iets minder dan de helft gevuld met a cappella koorwerken en voor de andere helft met kamermuziek. Voor Mendelssohn was deze mix ten tijde van zijn aanstelling als dirigent en directeur van het conservatorium in Leipzig dagelijkse realiteit. Hij schreef werken voor het kerkkoor van de Thomaskirche, het heiligdom van de door hem zo bewonderde Bach. Maar ook in zijn Tweede pianotrio is Bach aanwezig als in het laatste deel een koraal zich aandient. En het Adagio uit de Cellosonate, opus 58, waarmee de cd afsluit, zit bomvol verwijzingen naar de oude meester. De cd opent met Psalm 2 ‘Waarom woeden de heidenvolken’, gecomponeerd voor de kerstdienst van 1843. Het klinkt hier als een communistisch strijdlied en de sopranen kunnen mij helaas niet echt bekoren. Met het pianotrio leren we een intiemere kant van Mendelssohn kennen, de menselijke maat en individuele emotie krijgt hier voorrang, maar ook humor en lichtheid. In het virtuoze scherzo mogen Wispelwey en zijn vrienden lol trappen, het plezier is aanstekelijk. Maar in de finale wordt het toch nog even serieus met een kwetsbare, delicate viool. Ook deze twee uitersten gingen voor Mendelssohn altijd samen. Jammer dat er nogal wat is misgegaan in het boekje.
Carine Alders

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen