MESSIAEN
L’Ascension – Messe de la Pentecôte
Hayo Boerema (orgel)
HAYO197207 • DDD-70’
Waardering: 9
Luister 724 – Mei/Juni 2017
Dit is het tweede deel van Hayo Boerema’s beoogde integrale registratie van de orgelwerken van Olivier Messiaen, op ‘zijn’ Marcussen-orgel in de Rotterdamse Laurenskerk. Boerema beschouwt Messiaen als de tweede grote orgelcomponist na Johann Sebastian Bach, en herkent in zijn instrument daarvoor de ideale plek. En vanaf die plek heeft hij gelijk. Het is tijd om de grote vernieuwer van de twintigste-eeuwse muziek te bevrijden van de vermeende wierookdampen van de Sainte-Trinité. Voor de niet-ingewijden: Messiaen was een diepgelovig mens, en tevens een geniale klankvinder. Hij was zijn leven lang organist van de Parijse Trinité, waar hij al improviserend kwam tot een orgeloeuvre dat zijn gelijke niet kent. Het orgel dat hij bespeelde heeft een specifieke Franse kleur, nauw verbonden met de bouwer Cavailé-Coll. Maar het is ook een klankkleur die nauw verbonden is aan de geur van de katholieke eredienst. En juist dat element weet Boerema hier op een heel eerlijke manier eruit te filteren. Daardoor krijgen de orgelnoten van Messiaen een context die veel dichter staat bij de rest van zijn oeuvre. Boerema is een briljant improvisator, en laat zich door Messiaen inspireren tot een imponerende toegift met de cinematografische titel La bête de l’Acopalypse. In de slotmaten ontmoeten Mauricio Kagel en Olivier Messiaen elkaar. Fascinerend.
Siebe Riedstra
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.