Meyerbeer
Le Prophete
John Osborn (Jean de Leyde), Marianne Cornetti (Fidès), Lynette Tapia (Berthe) e.a., soli, koor en kinderkoor van het Aalto-Musiktheater, Essener Philharmoniker o.l.v. Giuliano Carella
Oehms Classics OC 971 • DDD-215’ (3 cd’s)
Waardering 8
Weinig componisten zijn tijdens hun leven zo bejubeld en na hun dood zo verguisd als Giacomo Meyerbeer. Maar de laatste jaren is het tij gekeerd en begint men opnieuw zijn ‘grand opéras’ te ontdekken en te waarderen. Deze live-opname van Le prophète kwam in het Aalto-Musiktheater van Essen (onder de artistieke leiding van de Nederlander Hein Mulders) in april-mei 2017 tot stand. Ze is de eerste op basis van de kritische nieuwe uitgave van de opera die Meyerbeer voor de definitieve bezetting aangepast had en in Parijs in 1848 liet instuderen en kan dus de originele versie genoemd worden. De opstand van de wederdoper Jan van Leiden tegen de gevestigde macht in de zestiende eeuw en de fatale gevolgen ervan heeft als religieus conflict ook vandaag actualiteitswaarde en Meyerbeers partituur, waarin voor het eerst een altsaxofoon ingezet werd, is beslist een herontdekking waard. Dirigent Giuliano Carella dirigeert de goed presterende ensembles van het Aalto-Musiktheater met overgave en autoriteit en slaagt erin ons in Meyerbeers klankwereld op te nemen en met de protagonisten te laten meeleven. In de rol van Jan van Leiden schittert John Osborn door zijn stralende tenor, zijn engagement, voortreffelijke Franse woordprojectie en zangstijl in de verschillende gemoedstoestanden en stadia van de titelheld. De partij van zijn moeder Fidès, een rol geschreven voor de grote Pauline Viardot, is even veeleisend en vraagt een contralto. Marianne Cornetti heeft niet dit specifieke stemtype maar slaagt er toch in de figuur karakter en een warme klank te geven. Interpretatief blijven wel nog wensen over. Als Berthe, Jans verloofde laat Lynette Tapia een (te) lichte sopraan horen die ze echter met veel gevoel, intensiteit en virtuositeit inzet waardoor de figuur overtuigend tot leven komt. De drie wederdopers krijgen een aangepast vocaal profiel, vooral de Zacharie van Tijl Faveyts. Karel Martin Ludvik is een degelijke Graf von Oberthal en de talrijke kleinere partijen ronden het ensemble degelijk af. Een buitenkans om deze indrukwekkende Meyerbeer te ontdekken.
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.
CD kopen? Bestel hem hier.