CD 44_724

Recensie MOZART – La clemenza di Tito

MOZART
La clemenza di Tito
Kurt Streit (Tito), Karina Gauvin (Vitellia), Julie Fuchs (Servilia) e.a., Le Cercle de l’Harmonie o.l.v. Jérémie Rhorer
Alpha Classics ALPHA 270 • 2CD-2.13’
Waardering: 8
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Dit is een live-opname van een uitvoering in het Parijse Théâtre des Champs-Elysées in 2014 waardoor het geheel een echte dramatische spanning heeft, wat ook mede te danken is aan de muzikale leiding van Jérémie Rhorer aan het hoofd van ensemble Le Cercle de l’Harmonie. Hij injecteert leven in de recitatieven, laat de nummers vlot en organisch in elkaar overvloeien en realiseert een homogeen en boeiend muzikaal geheel waarin de strijkers glanzen en de houtblazers schitteren. De bezetting is homogeen, goed op elkaar ingespeeld en heeft algemeen een hoog niveau waarbij alleen de Tito van Kurt Streit enigszins uit de toon valt. De tenor blijft een geëngageerd vertolker die de recitatieven doet leven en dramatisch kan invullen maar zijn vermoeide stem heeft problemen (toonzuiverheid, timbre, adembeheersing) met de grote vocale momenten zoals zijn aria Se all’impero. Karina Gauvin zet een indrukwekkende, gepassioneerde Vitellia neer en zingt de partij met haar warm getimbreerd, ruime, soepele sopraan en virtuoze zang. Sesto wordt met oprechte emotie en stijl vertolkt door Kate Lindsey. Alleen jammer dat haar lage register niet wat meer kleur en substantie heeft. Julie Fuchs geeft Servilia frisheid en vocale glans en Julie Boulianne is een oprechte, geëngageerde Annio. Robert Gleadow zet een degelijke Publio neer en het koor doet het prima.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen