Prokofjev
The Fiery Angel
Maya Fridman (cello), Artem Belogurov (piano)
TTK 0009 • DDD-28’
Waardering: 9
De Vurige Engel naar Bryusov is niet alleen een obsessie voor het personage Renata geweest, maar ook voor Sergej Prokofjev zelf. Door de groteskheid van het verhaal, heeft hij veel moet stoeien met materiaal en vorm. Daar zal Fridman ook wel tegenaan gelopen zijn, tijdens het arrangeren naar cello en piano van deze in letterlijke zin fantastische opera. In het programma Vrije Geluiden was ze te gast en speelde ze – samen met Artem Belogurov – het eerste deel. Aanvankelijk werd haar door velen afgeraden om een dergelijke, in alle opzichten ingewikkelde partituur, om te werken naar cello en piano. Toch is dit mijns inziens een geslaagd arrangement, waarin de cello vooral de zangpartijen voor de rekening neemt en de piano grofweg het orkest. Deze bewerking is tevens een mooie dwarsdoorsnede van de opera. De technische staf is er wederom in geslaagd de opname zo vast te leggen dat het is alsof men met de neus er bovenop zit. En ook hier speelt Fridman samen met Belogurov weer alsof haar leven ervan afhangt. De uitgave is wel verzorgd met een mooi tekstboekje, maar het volle pond betalen voor nog geen half uur muziek vind ik eigenlijk niet kunnen. Echter, laat dat de luisteraar niet tegenhouden om deze schijf aan te schaffen.
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.
CD kopen? Bestel hem hier.