CD 41_719

Recensie ROUSSEL, DEBUSSY, POULENC – Bacchus et Ariane op.43; Six épigraphes antiques ; Les biches

ROUSSEL, DEBUSSY, POULENC
Bacchus et Ariane op.43; Six épigraphes antiques (orkestr. Ansermet); Les biches
Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Kazuki Yamada
Pentatone PTC5186558 • SACD-76’
Waardering: 8
Luister 719 – November 2016

Het eerste dat aan Yamada’s uitvoering opvalt is een (bewuste?) breuk met een traditie. Niet de veelgehoorde onderkoelde ijzigheid, alsof Franse muziek in wezen klassieke muziek is met bijzondere tinten in kleur en met een ritmische precisie die men verwacht bij Haydn en Mozart. Daarentegen wel een veel lossere omgang met puls, juist in de neoclassicistische werken van Poulenc en Roussel, en een veel vollere, bijna voluptueuze klank in schijnbaar vloeiende passages, met name in Debussy. Als gevolg hiervan is Yamada op zijn best in de Six épigraphes antiques, die veel minder Frans klinken dan ander werk van Debussy, terwijl in de suites van Poulenc en Roussel de dramatiek aan de oppervlakte komt die anderen beschaafd onderhuids houden. De tegenstelling Frans-Duits wordt kortom prettig gerelativeerd.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen