stradella_lagrime_e_sospiri

Recensie STRADELLA – Lagrime e sospiri

STRADELLA
Lagrime e sospiri (aria’s en ouvertu- res voor sopraan en ensemble)
Chantal Santon Jeffery (sopraan),
Galilei Consort o.l.v. Benjamin Chénier
ALPHA 297 • DDD-58’
Waardering: 9

Eens in de zoveel tijd gebeurt het dat je als recensent een vergeten parel in handen krijgt. Deze cd behoort ongetwijfeld tot die categorie. Als iemand al ooit van Alessandro Stradella (1639-1682) gehoord heeft, komt het waarschijnlijk door zijn enerverende leven. Meerdere malen werd hij achtervolgd door huurmoordenaars vanwege zijn vele affaires. Het kan dan ook niet anders dan dat zijn muziek doordrenkt is van passie en bitter liefdesverdriet. Om de pauselijke censuur op ‘wereldlijke’ opera te omzeilen, schreef Stradella met name oratoria. In deze oratoria speelden echter opvallend vaak verleidelijke en listige vrouwen uit de Bijbel de hoofdrol. Sopraan Chantal Santon Jeffery kruipt op deze cd onder andere in de huid van de oudtestamentische Susanna en prinses Salome. Met haar oprechte en heldere stem geeft ze een prachtige vertolking van de eenvoudige schoonheid van Stradella’s muziek. De hartenpijn wordt voelbaar voor de luisteraar. De ouvertures en aria’s zijn stuk voor stuk prachtig. Maar ‘Deh che più tardi… Queste lagrime e sospiri’, waarin Salome op aangrijpende wijze haar wrede verlangen naar het hoofd van Johannes de Doper beschrijft, is bij uitstek het voorbeeld voor de magische en bitterzoete stijl die typerend is geweest voor zowel Stradella’s leven als zijn muziek.
Ella Botter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen