TELEMANN
12 Fantasias
Fabio Biondi (viool)
Glossa GCD923406 • DDD-63’
Waardering: 9
Luister 720 – December 2016
Bach was niet de enige barokcomponist die zich toelegde op werken voor de soloviool; zijn conculega Telemann deed dat ook, maar koos voor de vrijere vorm van de ‘fantasie’. Hij schreef in zijn Hamburgse periode (rond 1735) fantasieën zonder basso continuo voor fluit, viola da gamba en voor het instrument waarin hij zelf ook uitblonk, de viool. Net als Bach slaagde hij erin de polyfone schrijfwijze van de Duitse barokschool tot uiting te laten komen. Fuga’s, dubbelgrepen, fuga’s en meerstemmige melodiek laat de flexibele Telemann hand in hand gaan met de galante stijl die hij van de Italianen had geleerd. Telemann bereikt hier de toppen van zijn kunnen. Voor zover iemand nog het clichébeeld koesterde van Telemann als ‘lopende-bandwerker op de automatische piloot’ is dat nu wel gelogenstraft, zeker bij een trefzekere specialist als Fabio Bondi. De violist-dirigent van het Italiaanse oude-muziekensemble Europa Galante is hier voor de verandering eens helemaal alleen te horen. Deze man tovert op zijn 18e-eeuwse Gagliano-viool met een schijnbaar natuurlijk gemak, en profiteert van een helder doortekende en gedetailleerde opnameklank. Dit is virtuoze muziek waarmee een violist kan scoren, maar die met Bondi’s wijsheid en diepgang nóg meer indruk maakt.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.