WEINBERG, KABALEVSKI
Violin Concerto – Piano Fantasy – Cel- lo Concerto No. 1
Benjamin Schmid (viool), Claire Hunangci (piano),
Harriet Krijgh (cello), ORF Radio Symphonie Orchester Wien o.l.v. Cornelius Meister
Capriccio C5310 • DDD-67’
Waardering: 9
Mieczysław Weinberg (1919-1996) is in opmars, niet in de concertzaal, maar wel in de cd-industrie. Er komen steeds meer opnamen van zijn symfonieën en kamermuziek. Het vierdelige Vioolconcert uit 1959 behoort (nog) niet tot het standaardrepertoire, maar het aantal opnamen is groeiende: na die van Leonid Kogan tel ik er zeker vier. De verwantschap met zijn vriend Sjostakovitsj is duidelijk hoorbaar, maar de naar Rusland gevluchte Poolse Jood Weinberg, die in zijn persoonlijk leven nog meer van nazi’s en sovjets te lijden heeft gehad dan Dmitri Dmitrijevitsj, is bepaald geen epigoon. Zijn toon is net even anders en ondanks alle emotioneel uitputten- de tragiek (vooral in het indrukwekkende Adagio) toch hoopvoller, minder duister. Benjamin Schmid heeft die toon goed te pakken. Dmitri Kabalevski staat aan de andere kant van het politieke spectrum. Hij conformeerde zich doorgaans aan wat de sovjets van een componist verlangden en zijn muziek wordt dan ook meestal minder interessant gevonden. Voor mij geldt dat wel voor de Piano Fantasy, een transformatie van Schuberts beroemde Fantasie, D 940 à quatre mains tot pianoconcert. Leuk hoor, maar dan voor één keertje. Maar dan revancheert Kabalevski zich met het mooie Eerste celloconcert uit 1949. Bepaald geen hemelbestormend of diepgravend werk, maar knap geschreven, energiek, welluidend en in het lyrische Largo zelfs ontroerend. Dit ook dankzij Harriet Krijgh, wier warme spel en mooie toon alle recht doet aan dit verwaarloosde werk. Orkestspel en opnameklank doen de rest.
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.