ZELENKA
Italian Arias
Hana Blazikova (sopraan), Ensemble Tourbillon o.l.v. Petr Wagner
Accent ACC24306 • DDD-69’
Waardering: 9
Luister 715 – Mei 2016
In 1733 dong Zelenka mee naar de post van tweede Kapellmeister aan het hof van de keurvorst van Saksen. Er moest in Dresden niet alleen katholieke kerkmuziek klinken maar ook opera. Napolitaans was in de mode. Met de acht Italiaanse aria’s (vijf voor sopraan, twee voor alt en één voor bas) die hij instuurde viste Zelenka helaas achter het net. Tot op heden zijn musicologen en musici verbaasd waarom het hem met dit fantastische repertoire niet gelukt is. Er is wel iets van te begrijpen. Voor Zelenka waren het zijn eerste proeven op het terrein van de opera. Niet al zijn teksten beantwoordden aan de eisen die men rond 1730 aan Italiaanse opera stelde. Ook het Italiaans was hem vreemd. Niet alle klemtonen waren goed gelegd en verschillende aria’s waren gewoon veel te lang. Driehonderd jaar later halen we over deze bezwaren graag de schouders op. Zelenka’s muziek is een wonder van gratie. Ook de uitvoerenden zijn niet genoeg te loven. De sopraansoli van de reine Blazikova zijn betoverend. Haar klank is die van een zachte hobo en is daarmee de enige blazer. Het ensemble (vier strijkers, luit en klavecimbel) begeleidt vederlicht. Aquarelletjes, beeldschoon. Je blaast er zo doorheen.
Jurjen Vis
Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.