SAINT-SAËNS
Ascanio
Jean-François Lapointe (Benvenuto Cellini), Bernard Richter (Ascanio), Clémence Tilquin (Colombe d’Estourville) e.a., Choeur de la Haute école de musique de Genève, Choeur du Grand Théâtre de Genève, Orchestre de la Haute école de musique de Genève o.l.v. Guillaume Tourniaire
B Records LBM 013 • DDD-3.10’ (3 cd’s)
Waardering: 10
We schrijven Parijs 1539. Benvenuto Cellini en zijn leerling Ascanio zijn beiden verliefd op de mooie Colombe. Maar het is ingewikkelder dan u denkt. Twee dames zijn jaloers: Scozzone omdat zij verliefd is op Cellini en La Duchesse d’Étampes omdat zij Ascanio helemaal ziet zitten. U snapt het meteen: foute boel! Cellini vermoedt verraad en verbergt Colombe in een reliekschrijn. De Duchesse komt erachter en beveelt de bedienden om de kist naar haar landgoed te brengen en zo Colombe te laten stikken. Scozzone, die aanvankelijk aan het complot meedeed, krijgt spijt en neemt Colombe’s plaats in de kist in. Morta. Maar er is ook goed nieuws: Ascanio en Colombe mogen trouwen. Het libretto is gebaseerd op het toneelstuk Benvenuto Cellini van Paul Meurice en Auguste Vacquerie, maar de naam werd veranderd om verwarring te voorkomen met Benvenuto Cellini van Berlioz. De – mislukte – première vond plaats op 21 maart 1890 in Parijs. Ik kan geen enkele reden bedenken voor de mislukking en nog minder voor het negeren van de opera. De voorliggende opname is, voor zover ik weet, de allereerste volledige registratie van het werk en het verbaast mij zeer dat we er zo lang op moesten wachten. De partituur is buitengewoon goed en verrassend, voornamelijk instrumentaal. De combinatie van belcanto en veristische dramatiek met de Franse slag is gewoon opwindend. De uitvoering, live opgenomen in Genève, is onvoorstelbaar goed. Ik denk dat de verdienste voornamelijk op het conto van dirigent Guillaume Tourniaire moet worden geschreven: van begin tot eind hield hij mij aan mijn stoel gekluisterd. Bernard Richter ontroert als Ascanio en Karina Gauvin is een gemene Duchesse. Eigenlijk zijn alle zangers meer dan voortreffelijk maar het meest werd ik ontroerd door Ève-Maud Hubeaux (Scozzone). Luister even naar haar ‘O coeur pur’ en probeer het droog te houden!
Basia Jaworski
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.