Pianiste Saskia Giorgini, dochter van een Nederlandse moeder en een Italiaanse vader, kreeg haar eerste pianoles toen ze vier jaar oud was. Daarna is de passie voor muziek en haar instrument alleen maar gegroeid. Onlangs bracht ze, samen met de Engelse tenor Ian Bostridge, een album uit met daarop Schuberts Die schöne Müllerin. Giorgini vertelt over het proces, creatieve vrijheid en haar drang om te graven naar de essentie.
Een album opnemen vindt Saskia Giorgini spannend, omdat ze haar gevoel en gedachtegoed vastlegt, waar muziek doorgaans veranderlijk is. “Je moet belangrijke keuzes maken, want het resultaat is blijvend. Het groeit niet met je mee. Muziek heeft altijd een bepaalde zwaarte en betekenis, maar bij een album zijn deze waarden gebaseerd op een momentopname. Dat maakt opnemen opwindend, maar het is ook een lang proces van denken en fantaseren.” Door het coronavirus vertraagde het hele proces rondom de opname. De blijdschap is daarom extra groot nu het album klaar is. Lachend vertelt Giorgini: “Het duurde langer dan bevallen. Het album voelt bijna als een kind!”
Bewondering voor Ian Bostridge
Ze nam haar nieuweling op met Ian Bostridge. De twee ontmoetten elkaar toen Giorgini anno 2016 insprong voor een andere pianiste tijdens het Kammermusikfestival in het Zwitserse Boswil en het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht. Inmiddels is de pianiste een van zijn vaste muzikale begeleiders. “Ik bewonder hem. Daarnaast hebben we een erg democratische manier van samenwerken. Hij luistert naar me. Ik ben bedachtzaam en hij werkt juist meer instinctief. Dat maakt onze samenwerking harmonisch.”
Andere tijdgeest van Die schöne Müllerin
In het verhaal van Die schöne Müllerin kan Giorgini zich bijna verliezen. “Ik vind het bijzonder om me een leven voor te stellen waarin alles zó intens wordt ervaren. Dat alles is vormgegeven met zulke simpele muzikale middelen. Erg mooi en krachtig.” Die schöne Müllerin is een verhaal over adolescentie. Over liefde en verlies, het liefdesleven van een jongeman. “Sommigen zien het als een dramatisch en tragisch verhaal, omdat het einde heel intens wordt. Anderen interpreteren het als naïef. Ik ben gek op het werk van Schubert. Op zijn muziek moet ik me zó hard concentreren, dat ik bijna in een andere wereld beland.”
Saskia Giorgini speelt George Enescu
Die schöne Müllerin is het tweede album van Giorgini. Vorig jaar bracht zij haar eerste soloalbum uit, Enescu, met daarop muziek van de componist George Enescu. Ook van zijn werk is de pianiste een groot bewonderaarster. Daarom had zij de ambitie om zijn muziek aan meer mensen ten gehore te brengen. Daarentegen geniet Die schöne Müllerin al grote bekendheid. “Bij dit album ging het me meer om het brengen van een andere interpretatie in een andere tijdgeest.”
Benieuwd naar het volledige verhaal van Saskia Giorgini? Lees het in Luister-752. Hier te koop!
Tekst: Eleni Tsolodimos – Foto: Christine Rechling