Honderdvijftig jaar geleden werd Arnold Schönberg geboren. Reden voor het Muziekgebouw aan ’t IJ om een driedaags festival rond zijn werk te organiseren van 14 tot en met 16 november staat het Muziekgebouw in het teken van zijn ontzagwekkende erfenis. Drie avonden staat het Muziekgebouw in het teken van zijn ontzagwekkende erfenis. Asko|Schönberg, pianist Pierre-Laurent Aimard en Quatuor Diotima verzorgen drie uiteenlopende concerten. Het festival wordt ingeleid door een lezing van muziekauteur Harvey Sachs onder de titel Arnold Schönberg: Why He Matters.
Pionier
Arnold Schönberg staat voor velen nog steeds te boek als een modern componist, maar het is inmiddels al meer dan honderd jaar geleden dat hij zijn revolutionaire werken schreef. Feit blijft wel dat zonder hem de muziekgeschiedenis er totaal anders uit had gezien. Als pionier van de atonaliteit en uitvinder van de twaalftoonstechniek heeft Schönberg hele generaties componisten diepgaand beïnvloed.
Perspectief
Hij begon in zijn vroege periode met meesterwerken als Verklärte Nacht in een laatromantisch idioom dat aan Wagner en Richard Strauss doet denken, maar al snel ging hij richting vrije atonaliteit met een werk als zijn Kammersinfonie no.1. Daarna volgde de periode van de twaalftoonstechniek die begon met zijn Suite op. 25 voor piano en tot wasdom kwam in onder andere zijn Derde strijkkwartet, werken die in het Muziekgebouw tot klinken komen. Ondertussen wordt zijn werk in perspectief gezet door composities van tijdgenoten en hedendaagse componisten. Al met al vormen deze drie dagen een mooie ode aan een van de belangrijkste muziekvernieuwers van de twintigste eeuw.
Meer informatie: muziekgebouw.nl