SCHUBERT

Recensie SCHUBERT – Schwanengesang

SCHUBERT
Schwanengesang
Florian Boesch (bariton), Malcolm Martineau (piano)
Onyx 4131 • DDD-67’
Uitvoering ***** | Registratie *****

De Oostenrijkse bariton Florian Boesch behoort tot de jonge generatie zangers die het Lied een nieuw leven hebben ingeblazen. Of, beter gezegd: niet zozeer ‘nieuw’ als ‘ander’. Zijn stem is minder smeuïg dan die van Hermann Prey en zijn dictie minder nadrukkelijk dan die van Fischer-Dieskau. Zijn timbre is zo individueel dat je, als je hem al één keer gehoord had je hem nooit meer vergeet en uit duizenden kan herkennen. Hoeveel zangers hebben dat nog? Ook zijn lyriek kan niet genoeg geprezen worden, soms voelt het als wiegen: geruststellend. Het mooist vind ik zijn stem in het lage register, daar klinkt zijn warme en donkere bariton nog kruidiger. Hij is en blijft een echte storyteller, die mij keer op keer weet te verrassen met een andere kijk op dingen die vaststonden of ingeburgerd waren. Niet dat hij meteen ware revoluties ontketent, maar soms brengt hij je wereldbeeld aan het wankelen. Op zijn nieuwste recital-cd met het Schwanengesang van Schubert heeft hij de gebruikelijke volgorde veranderd. Zo begint hij met de lyrische en liefdevolle ‘Rellstab-Lieder’ om via Goethe en zijn ‘Gesänge des Harfners’ bij Heine te belanden. Niet gebruikelijk, maar wel zo logisch, althans voor mij. Boesch vertelt zijn verhaal op een rustige en ingetogen toon. Je hoort als het ware het ‘er was eens…’ Nergens dwingend, maar zo boeiend dat je je oren ongewild moet spitsen om er maar niets van te missen. Naarmate hij in zijn vertelling vordert begint zijn ‘sprookje’ steeds grimmiger te worden en bij ‘Atlas’ aangekomen laat hij al zijn opgekropen emoties los. Indrukwekkend. In de onvolprezen Malcolm Martineau heeft Boesch zijn maatje gevonden. De zanger en de pianist samen zijn niet minder dan een voorbeeld voor hoe een volkomen eenheid moet klinken.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen