SCHUBERT
Sonate in G, D894, Sonate in Bes, D960, Moments musicaux D780, Impromtus D935, Ungarische Melodie in h-moll, D817, Allegretto in c-moll, D915
András Schiff (fortepiano)
ECM New Series 4811572 • DDD-2.30’
Uitvoering ***** | Registratie *****
In zijn jonge jaren was András Schiff fel gekant tegen de authentieke uitvoeringspraktijk. De arrogantie en dogmatiek van het wereldje stoorden hem, zo verklaart hij in het cd-boekje. Mede debet was diens registratie op Beethovens Broadwood piano eind jaren zeventig: het instrument was op dat moment volgens eigen zeggen niet in perfecte conditie. In de loop der jaren heeft hij zijn visie bijgesteld. Hij nam al eens Mozart op met fortepiano (een Walter), nu heeft hij Schubert vereeuwigd met zijn eigen Brodmann uit 1820. Schiff houdt de tempi redelijk strak, maar weet je daarbinnen steeds te verrassen met smaakvolle kleuringen en een weloverwogen agogiek – een aanpak die bekoorlijk laveert tussen klassiek en (ontluikende) romantiek. Het zijn buitengewoon integere interpretaties, gespeend van vals sentiment, zoals treffend blijkt uit het van zwelgingen gezuiverde tweede deel uit Schuberts laatste sonate (D960). Schiff heeft daarnaast een fijn gevoel voor die typisch Weense, volkse schwung, getuige zijn aantrekkelijke aanpak van het menuet uit de sonate in G (D894). Je hoort het ook terug in het geraffineerd gespeelde slotstuk van deze sonate, dat hier uitblinkt met een zelden gehoorde fijnzinnigheid van de repeterende noten in het hoofdthema. Wie moeite heeft met Schubert op fortepiano wordt door deze meesterpianist geruisloos bij de arm genomen. Warm aanbevolen voor uren subtiel luistergenot.
Maurice Wiche
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.