SCHUBERT

Recensie SCHUBERT – Winterreise(n): Version for Tenor & Piano Trio; Original Version

SCHUBERT
Winterreise(n): Version for Tenor & Piano Trio; Original Version
Daniel Behle (tenor), Oliver Schneyder Trio: Oliver Schnyder (piano), Andreas Janke (viool), Benjamin Nyffenegger (cello)
Sony 88883788232 (2) • DDD-2.06’
Uitvoering ***** | Registratie *****

Laat ik beginnen met te schrijven dat deze dubbel-CD een prachtige Sturm und Drang-interpetatie van de originele versie van ‘Die Winterreise’ bevat. Tenor Daniel Behle doet qua interpretatie voor geen van zijn illustere voorgangers onder, inclusief Julius Patzak en Mark Padmore. Sterker nog, hij voegt er een ondefinieerbaar eigen perspectief aan toe. Alsof Heinrich Schlusnus in de 21e eeuw als tenor is gereïncarneerd, waarmee impliciet is gezegd dat Behle sterk op de emotionele toer gaat. Ik kan mij voorstellen dat een enkele purist daarvan gruwt, maar in ondergetekende vindt deze vol-romantische en toch volstrekt eigentijdse interpretatie een vruchtbaar oor. De tempi zijn langzaam, soms tergend langzaam, maar nooit te langzaam. Iedere noot krijgt zo zijn eigen gewicht, ieder woord zijn waarde. Dat verandert natuurlijk niet in de openings-CD met de versie begeleid door het Oliver Schnyder Trio op viool, cello en piano. Het is een van de vele experimentele bezettingen (zie het Lavinia Meijer-interview in het vorige nummer) die vandaag de dag worden uitgeprobeerd om nieuw en toch gegarandeerd populair repertoire te verkrijgen voor bezettingen, waarvoor dit niet gecomponeerd is. Wellicht vrij naar Reinbert de Leeuws ‘Im wunderschönen Monat Mai’ gaat het hier om een instrumentatie die Schubert naar de 21ste eeuw trekt. Dat het experiment slaagt komt vooral door de briljante, bezielde uitvoering, al kan ik mij voorstellen dat dit voor menig Schubertliefhebber vloeken in de kerk kan zijn. Bijzonder zijn de teksten in het boekje, waarin de vroege dood van zowel Schubert (1828) als dichter Müller (1827) in perspectief wordt gezet. Müller heeft Schuberts toonzettingen van ‘Die schöne Müllerin’ (1823) en zeker ‘Winterreise’ nooit gehoord. Voor meer details verwijs ik u naar deze CD, die wijselijk zowel het origineel met piano als de trioversie voor de liefhebber geeft.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen