Hoewel de jongste editie van Luister net een week geleden verschenen is – het magazine met de tachtigjarige Ton Koopman op de cover is nog verkrijgbaar bij de goed gesorteerde kiosk en Boekhandel of online te bestellen – groeit de decembereditie al weer gestaag. In deze editie staat onder andere een interview met een aanstormend Nederlands pianotalent, de 27-jarige Florian Verweij. Onlangs verscheen zijn debuut-cd Sonorités de Paris. Een statement dat met een organisch programma rond werken van César Franck, Gabriel Fauré, Jean Roger-Ducasse en Lili Boulanger verder gaat dan de standaard debuut-cd met werken die de musicus in kwestie toevallig na aan het hart liggen.
Lees verder
Florian Verweij heeft met Sonorités de Paris Een beeld willen schetsen van vier generaties componisten in de Franse hoofdstad die voor een groot deel de klank van de stad bepaalden in de tweede helft van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Daarbij was het oeuvre van Roger-Ducasse voor hem ook een verrassing. “Ik had nog nooit van Roger-Ducasse gehoord”, zegt de pianist in het artikel. “Een ware ontdekking. Op zoek naar interessante componisten uit dezelfde Parijse periode stuitte ik op een album waar hij samen met Fauré op stond. Hij was de favoriete leerling van zijn leermeester Fauré, en is dan ook zo’n beetje het enige dat van hem bekend is, omdat het vaak in een voetnoot wordt vermeld. Ook nu werd ik diep geraakt door de rijkheid aan harmonie en chromatiek. Roger-Ducasse moest de andere hoeksteen van mijn album worden.”