In Nederland ‘barokland’ verschijnen er vrijwel gelijktijdig twee integrale opnames van zowel Beethovens strijkkwartetten door het Narratio Quartet als de Vioolsonates door violist Shunske Sato en fortepianist Shuann Chai. Een mooie coïncidentie waar Luister in de komende editie ruim aandacht aan besteedt. Zowel het Narratio Quartet als Sato en Chai zijn ‘door de wol geverfd’ als het gaat om de theorieën en speelregels van de oude muziekpraktijk. Vandaar dat ze nu een stap verder kunnen gaan om met een ‘historisch verantwoorde’ Beethoven ‘mensen in het hart te raken.’
Rebelse en vernieuwende geest
Viola de Hoog zegt het zo: “Als kwartet denken wij dat het gebruik van instrumenten die vergelijkbaar zijn met de destijds gebruikte, ons geholpen heeft dichter in de buurt te komen van de verbazing, verbijstering en vervoering die de musici van het Schuppanzigh Quartett gevoeld moeten hebben toen ze de nieuwste en vernieuwendste kamermuziek van hun tijd voor het eerst op de lessenaar kregen en er de première van speelden. Het leven is zo gelopen dat we bij de laatste strijkkwartetten zijn begonnen. Ons een weg banend door de eerdere kwartetten kwamen we tot de conclusie dat de rebelse en vernieuwende geest van Beethoven ook daarin al voelbaar is, als een onderstroom die vroeg of laat tot uitbarsting moet komen. We zijn enorm van deze muziek gaan houden en hopen dat we dat over kunnen brengen.”
Pianoscholen
Shunske Sato: “Het boeiende is dat ook de instrumenten ons leren hoe je met bepaalde elementen uit Beethovens muziek om moet gaan. Het ene werkt wel, het andere juist niet. Dat geldt voor boogjes, vingerzettingen, streken en fraseringen, maar ook voor toucher en pedaalgebruik. Daar moet je voortdurend keuzes in maken.” Shuann Chai: “Uiteindelijk is je manier van spelen ook doorslaggevend en dat is voor elke musicus iets heel persoonlijks. Vroeger had je nog die pianoscholen, zoals de Russische school met Richter als belangrijkste vertegenwoordiger, en de Franse school die voortborduurde op Alfred Cortot. Een Steinway uit New York klinkt feller en virtuozer dan een Steinway uit Hamburg. Tegenwoordig lopen al die stijlen wat meer door elkaar. Of een piano nu nieuw of oud is, je moet hem goed leren kennen en ontdekken welke klankwereld er het beste bij past.”