In 2025 is het honderdvijftig jaar geleden dat Georges Bizet stierf. Reden voor Luister om aandacht te besteden aan de man die vooral geschiedenis heeft geschreven door zijn ‘feministische’ opera Carmen. En om te onderstrepen dat hij nog veel meer schreef. ‘Het meest opmerkelijke pianostuk is zijn Variations chromatiques. De eerste helft is een reeks variaties over een dalende lijn in mineur, de tweede een reeks over een stijgende lijn in majeur. Wie niet weet dat het van Bizet is, zal het niet aan hem toeschrijven, maar de muziek is prachtig. Ook boeiend maar niet altijd van het hoogste niveau zijn de vele liederen. Ze staan dichter bij Mozart en Schubert dan bij Fauré en Debussy, maar zijn zeer elegant en leuk om naar te luisteren en te vertolken.’
Ideale opera
Maar uiteindelijk gaat het naast een handvol andere werken zoals Le pêcheur de perles, L’Arlésienne, Symfonie in C vooral om Carmen. Want wat is het dat dit werk zo boven vele andere opera’s verheft. ‘Carmen is de ideale opera voor zangeressen die houden van eigenzinnige en sterke karakters’, zo luidt een van de antwoorden in het artikel van Emanuel Overbeeke. ‘Bijzonder, zeker voor tijdgenoten, was de centrale rol van een karakter uit het volk die van haar afkomst geen geheim maakt en dezelfde grote gevoelens toont als in opera’s rond mythische en historische karakters. Dergelijke personages waren al bekend uit de opera buffa, maar hier heeft het verhaal een veel tragischer lading. Om die reden zien sommigen deze opera als het begin van het verismo.’