We krijgen er maar geen genoeg van: Vivaldi’s Vier Jaargetijden. Elk decennium heeft recht op zijn eigen kijk op dit meesterwerk van de Italiaanse componist. Deze keer doet Théotime Langlois de Swarte met zijn Le Consort een gooi naar de eeuwige Vivaldiroem. In Luister legt hij zijn basispremissen uit. “Vivaldi is een van die componisten die je in twee of drie maten al herkent, iets dat maar bij een aantal andere genieën, Bach, Haydn, Mozart, voorkomt. Ik werd al jong meegevoerd door de efficiëntie van de harmonieën, de verhouding en verbinding tussen de intervallen, en de schijnbare eenvoud waarmee hij complexe emoties uitdrukt. In tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, is niets in het werk van Vivaldi oppervlakkig.”
Dramatiek
Ook voegt hij op cd twee van deze dubbel-cd een ‘cyclus’ toe met werken van Vivaldi die qua toonsoort parallel lopen aan de Vier Jaargetijden. Daarnaast breidde Langlois de Swarte speciaal voor dit project zijn kamerensemble Le Consort uit tot het Consort Orchestra, dat hij in navolging van Vivaldi dirigeert met de viool. “Ik zocht een krachtig geluid om het verschil tussen de seizoenen en de dramatiek van het stuk te versterken. Zo klinken er in plaats van de gebruikelijke twee eerste violen wel zeven of acht, waardoor een hele rijke klank ontstaat. Door toch met enorme precisie samen te spelen konden we van het subtielste pianissimo naar het grootste fortissimo om al die lagen van diepe emoties en sensualiteit te laten klinken.”