In de komende editie van Luister spreken de vier leden van het Miró Quartet enthousiast over de Argentijnse componist Alberto Ginastera. Het kwartet nam om het dertigjarig bestaan te vieren de drie strijkkwartetten van de Argentijnse componist op. “De eerste keer dat Daniel en ik een strijkkwartet van Alberto Ginastera hoorden was in 1996 tijdens het Norfolk Festival in Connecticut.”, zegt cellist Joshua Gindele over de kennis making met het werk van Ginastera. “Het Vermeer Quartet speelde het Eerste strijkkwartet. Het kwartet was echt op zijn top in die tijd en maakte er een adembenemende ervaring van. Ik kende Ginastera’s muziek niet maar de kracht en de energie van dat Eerste strijkkwartet bliezen mij van mijn stoel. Ik heb nog steeds een live-opname van dat concert en ik grijp er vaak naar terug. Het Vermeer Quartet ‘verkocht’ de muziek echt. Toen we de tijd hadden zijn we meteen in zijn muziek gedoken. Dus het werk van Ginastera is iets dat ons al bijna dertig jaar bezig houdt.”
Eigen sound
Ook medeoprichter van het Miró Quartet Daniel Ching trof de eigenheid van de componist. “Ginastera heeft zo’n eigen unieke sound. Hij weet iedere keer weer een bijzondere atmosfeer te schetsen en ondertussen is zijn gebruik van het ritme bijzonder opzwepend en zijn de samenklanken heel bijzonder gekleurd. Hij brengt je naar andere werelden, naar een mix van de Argentijnse pampa, de sfeer van Bartók en zijn nachtmuzieken en een totaal onderbewuste ongekende dimensie. En ondertussen klinkt de muziek doorlopend als extreem noodzakelijk.”
Subtiliteiten
“Voor een componist die geen viool speelde, schrijft hij bovendien enorm effectief voor strijkkwartet”, voegt altviolist John Largess toe. “Hij is in alles een groot orkestrator. Ginastera begrijpt bijvoorbeeld heel goed wat de rol van de tweede viool ten opzichte van de eerste viool kan zijn. Hij weet hoe hij elk instrument afzonderlijk moet karakteriseren. Veel componisten weten dat niet. Ik hou erg van de strijkkwartetten van Beethoven, maar ik heb vaak het gevoel dat hij zijn ideeën random over de instrumenten verdeelde. Bij Ginastera heeft elk instrument een duidelijke rol en functie. Hij wist wat hij deed.”
Lees het volledige artikel in de4 editie van Luister die 27 november verschijnt


