STRAUSS

Recensie STRAUSS, RACHMANINOFF, DUPARC – Morgen

STRAUSS, RACHMANINOFF, DUPARC
Morgen
Elsa Dreisig (sopraan), Jonathan Ware (piano)
Erato 9029531948 • DDD-77’
Waardering: 8

De bloedjonge sopraan Elsa Dreisig werd een jaar geleden gekatapulteerd tot sterstatus. Haar debuut-cd met orkest werd genomineerd en kreeg een Edison-onderscheiding. Op die schijf liet ze een verwarrend divers (van Rosina tot Salomé in het Frans) maar overtuigend repertoire horen met een schitterende stem en een bijbehorende techniek. Op deze recital-cd met pianobegeleiding wil ze zich ook in het liedgenre bewijzen. Het uitgangspunt is helder: de Vier letzte Lieder van Richard Strauss, de Zes romances van Serge Rachmaninoff, en een aantal liederen van Henri Duparc. Uitgelezen repertoire om in te schitteren. Samen met pianist Jonathan Ware kwam ze op het idee om de liederen te husselen. Zo wordt de luisteraar geconfronteerd met de voortdurende afwisseling tussen drie componisten, drie talen en drie genres. Dapper, maar riskant. Dat Elsa Dreisig een veelbelovende zangeres is staat als een paal boven water. Beluistering van deze cd bevestigt die indruk volledig, maar roept ook twijfels op. Twijfels die niets te maken hebben met haar vocale capaciteiten, maar met de gemaakte keuzes. Pianist Jonathan Ware heeft alles in huis voor Rachmaninoff en Duparc, maar heeft weinig voeling met de symfonische samenhang van Strauss. Het gevolg is dat het gevoel overblijft dat we hier een lounge-recital bijwonen. Een nieuwe tendens? Een sopraan om in de gaten te houden, dat is zeker.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen