STRAUSS

Recensie STRAUSS – Vier letzte Lieder – Lieder

STRAUSS
Vier letzte Lieder – Lieder
Diana Damrau (sopraan), Helmut Deutsch (piano), Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons
Erato 9029530346 • DDD-73’
Waardering: 8

Dit repertoire is Diana Damrau op het lijf geschreven. Met standvastige stem danst ze er doorheen, en loodst pianist en orkest mee. Sterk, stabiel, krachtig, met name de Vier letzte Lieder hebben dat nodig, die klinken dan ook prachtig gedragen en gecontroleerd. Toch zou ik willen dat ze iets vaker los zou laten, dat prachtig vrije vibrato zou laten horen – zoals in de laatste verzen van ‘Beim Schlafengehen’. Die ontspannen klank is zo mogelijk nog sterker dan al dat krachtige gebulder. Pianist Helmut Deutsch blijft bescheiden op de achtergrond, het orkest weet af en toe de aandacht naar zich toe te trekken, zoals in de intro van ‘Morgen’, zacht zwevend, maar erg aanwezig. De Drei Lieder der Ophelia vallen eigenlijk wat uit de toon, absurdistisch, ontwricht (ook in de pianopartij), extreem ernstig, dan weer lekker gek, vlak, met dan ineens een bijzonder melodieus en gevoelig stukje. Wauw, wat komen deze liederen binnen. Damrau lijkt het allemaal niet uit te maken, absurdistisch of een eenvoudig bloemenlied, orkest of piano. Ze doet prima dienst als Strauss-ambassadrice.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen