STRAVINSKY
Concert, Capriccio en Movements (voor piano en orkest) en Pétrouchka
Jean-Efflam Bavouzet (Piano), São Paulo Symphony Orchestra o.l.v. Yan Pascal Tortelier
Chandos CHSA 5147 • DDD-79’
Uitvoering **** | Registratie ****
Bavouzet houdt van een lichte toets in repertoire dat over het algemeen vrij zwaar wordt gespeeld. Soms levert dat briljante resultaten, zoals bij de solowerken van Debussy en de concerten van Bartók. Bij Stravinsky, voor wie de knipoog een essentieel onderdeel was van zijn stijl, lijkt het omgekeerde aan de hand. In het Concert en het Capriccio zit zowel in de muziek als in het spel de dubbele bodem meer op de achtergrond. De ritmische continuïteit wordt nooit metrisch, maar swingend of kleurrijk is het zelden en de voorgrond is vrij ernstig, waardoor Bavouzets transparantie en Stravinsky’s oog voor grilligheid hier uitstekend overkomen. De seriële Movements verandert de dirigent in een seriële Pétrouchka, dat klinkt als een briljant toonbeeld van fin de siècle-verfijning en uiterst onklassieke wendingen.
Emanuel Overbeeke
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.