STRIETMAN
Orchestral works & Orchestrations of Karol Szymanowski & Eduard Toldrà
Isabel Garcisanz (sopraan), Arno Bornkamp (saxofoon), Valentin Szuk (viool), Radio Kamerorkest, Radio Symfonieorkest o.l.v. Jan Stulen, Thierry Fischer, Jerzy Maksymiuk
Etcetera KTC1499 •DDD-69’
Waardering: 7
Willem Strietman (1918-2001) is een van de vele vergeten Nederlandse componisten wier werk in recente jaren door labels als Etcetera of Attacca voor het nageslacht is gedocumenteerd. In het geval van Willem Strietman veerde ik even op bij de aanhef van diens ‘Méditation symphonique’ voor saxofoon en kamerorkest. Die aanhef was van bijna internationale allure. Helaas maakte deze sprankelende openingsmuziek snel plaats voor neo-Ravellianisme met muziek die bij vlagen triviaal stemmig wordt. Die klankpoetserij zit ook in zijn instrumentatie van Szymanowski’s ‘Trois poèmes pour violon et piano’. Subtitels als ‘La fonteine d’Aréthuse’, ‘Narcisse’ en ‘Pan’ spreken voor zich. Strietmans eigen compositie voor koor en solisten Immortellen (Dicht en ondicht uit de 19e eeuw) is geen gemakkelijke kost. Het werkje leeft bij de gratie van een sterke tekst in combinatie met effectieve muzikale onderstreping, maar is niet iets wat je zomaar even beluistert. Die kwaliteit hebben Toldà’s ‘Seis Canciones Castellanas’ weer wel, maar dat zijn vooral genrestukjes en geen hemelbestormend originele composities. De uitvoeringen op deze CD bestrijken voor zover vermeld de periode 1982-2005 maar een en ander klinkt opmerkelijk homogeen. Het zijn stuk voor stuk uitstekende interpretaties. Een uitgave met dank aan het Willem Strietman Fonds, dat hier een puik visitekaartje uitgeeft.
René Seghers
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.