TELEMANN

Recensie TELEMANN – La Querelleuse

TELEMANN
La Querelleuse
The Counterpoints & Friends
Et’cetera Records KTC 1652 • DDD-61’
Waardering: 9

La Querelleuse is de eerste cd van oude muziekensemble The Counterpoints en het is meteen een voltreffer. In een tijd waarin iedereen zich op Bach focust, richtte dit barokkwartet (fluit, viool, cello en klavecimbel) aangevuld met Friends (sopraan, hobo en contrabas) zich op Georg Philipp Telemann, de in het algemeen als minder interessant beschouwde collega en tijdgenoot van Bach en Händel. Op hun debuut-cd La Querelleuse belichten The Counterpoints Telemanns gevatte gevoel voor humor in zijn wereldlijke kamermuziek met triosonates, solofantasieën, een concerto en zelfs een ‘Moralische’ cantate. De titel van de cd verwijst naar een van de opgenomen werken: de orkestsuite La querelleuse, wat zoveel betekent als ‘De twistzieke dame’ en vermoedelijk een muzikale knipoog is van Telemann naar zijn eigen niet al te gelukkige liefdesleven. Licht, gaaf, speels en glashelder, gelijkwaardigheid, het zijn kwaliteiten die deze opname kenmerken. En inderdaad, deze muziek heeft niet de diepgang van Bach en de gedragenheid van Händel, maar de zeven uitstekende musici, met sopraan Kirsten Witmer (cantate ‘Die Zufriedenheit’), blokfluitist Thomas Triesschijn (trio­sonates) en violiste Matthea de Muynck (Fantasia!) voorop, geven deze muziek in al haar lichtvoetigheid charme en kleur.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen