Thomanerchor Leipzig geeft vijf concerten in Nederland, te beginnen op dinsdag 30 oktober in het Concertgebouw in Amsterdam. De vier dagen daarna is het beroemde Duitse jongenskoor te zien en te horen in respectievelijk Eindhoven (Muziekgebouw Frits Philips), Arnhem (Musis), Heerlen (Parkstad Theater) en Rotterdam (De Doelen).
Het negentigkoppige koor met jongens van negen tot achttien jaar bestaat al sinds de dertiende eeuw en zingt religieuze liederen van onder meer Johann Sebastian Bach, die het koor van 1723 tot aan zijn dood op 28 juli 1750 als Thomascantor leidde. Thomanerchor Leipzig zal in Nederland worden begeleid door leden van het Gewandhausorchester, uit dezelfde stad afkomstig.
Liturgische liederen in de kerk en op het podium
In 1212 gaf de Duitse keizer Otto de Vierde opdracht om een koor voor de abdij van St. Thomas op te richten. De hieraan verbonden kloosterschool leidde priesters op en werd ook toegankelijk voor jongens van buiten, met als doel om liturgische liederen tijdens de wekelijkse diensten te zingen. Sinds die tijd leven en studeren de jonge zangers op hun eigen Thomaner-campus.
Na de Reformatie in 1539, het schisma binnen het westerse christendom, behoorde het Thomanerchor officieel tot de culturele stad Leipzig. Hoewel de muzikale focus ligt op de Musica Sacra van Bach zingt het koor werken uit alle tijdperken van de klassieke muziekgeschiedenis, van gregoriaans tot en met modern.
Thomanerchor Leipzig zingt hoofdzakelijk motetten
Vanaf de twintigste eeuw gaat Thomanerchor Leipzig op tournee en geniet het internationale bekendheid. Het koor zal voor het eerst optreden in het Concertgebouw. Op het programma staan vier Bach-motetten, zoals Singet dem Herrn ein neues Lied en Komm, Jesu, komm. Andere werken zijn van Johann Hermann Schein (een eerdere Thomascantor) en van Heinrich Schütz, twee belangrijke exponenten van de Duitse zeventiende-eeuwse muziek. Van Johannes Brahms worden drie motetten ten gehore gebracht, zogeheten Fest- und Gedenksprüche. Deze componist maakte optimaal gebruik van het dubbele koor. Bezoekers dienen te letten op de echo-effecten.