Van donderdag 31 oktober t/m zondag 10 november 2024 staan het Muziekgebouw en het Bimhuis elf dagen lang in het teken van het grootste cellofestival ter wereld: de Cello Biënnale Amsterdam. Het festival omvat meer dan honderd concerten, familievoorstellingen, masterclasses, het Nationaal Cello Concours en een uitgebreid randprogramma. Dit jaar vindt de Biënnale voor de tiende maal plaats en dat wordt gevierd met onder meer twaalf wereldpremières. Ook passeert een aantal absolute hoogtepunten van de eerste negen edities opnieuw de revue. Nagenoeg alle grote orkesten van Nederland geven acte de presence en voor de eerste maal in de geschiedenis van het festival is het Koninklijk Concertgebouworkest van de partij. Met de solisten Alisa Weilerstein en Nicolas Altstaedt voert het orkest nieuwe celloconcerten uit van respectievelijk Matthias Pintscher en Liza Lim.
Kippenvel
’s Werelds grootste cellisten komen naar Amsterdam. Eén van de bekendste solisten van dit moment, Truls Mørk, was in 2012 voor het laatst op de Biënnale met het populaire Eerste celloconcert van Sjostakovitsj. Dit jaar soleert hij bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in het Tweede celloconcert. Rising star Ivan Karizna neemt deze avond het Eerste celloconcert voor zijn rekening. Het Residentie Orkest speelt met Mischa Maisky de Hebreeuwse rapsodie Schelomo en met Kian Soltani het zelden uitgevoerde Tweede celloconcert van Kabalevski, die daarmee minimaal zijn indrukwekkende en ontroerende uitvoering van de vorige editie probeert te evenaren. Jean-Guihen Queyras soleert bij het Orkest van de Achttiende Eeuw in het Celloconcert in C van Haydn. Zijn uitvoering van dit werk tijdens de Biënnale van 2006 maakte een dusdanig diepe indruk, dat het deze jubileumeditie wordt herhaald. “Vanaf de eerste noot kreeg je kippenvel, het was geweldig”, zegt artistiek directeur Maarten Mostert over dat concert.
Nachtconcert
Cappella Amsterdam brengt met Johannes Moser een wereldpremière van Mathilde Wantenaar. Met Pieter Wispelwey voeren zij het spectaculaire Canticle of the Sun van Sofia Goebaidoelina uit. Hun uitvoering van dit werk tijdens de eerste Biënnale in 2006 behoorde tot de hoogtepunten van die editie. Opzienbarend is het nachtconcert van Kian Soltani op 2 november, waarin hij voor het eerst live de arrangementen van de muziek van grote Hollywood-kaskrakers speelt. De nieuwe generatie cellisten wordt vertegenwoordigd door namen als Maya Fridman, Erica Piccotti, Laura van der Heijden, Ella van Poucke, Hayoung Choi, Stefano Bruno en Alexander Warenberg.
Wereldpremières
Er klinken deze editie maar liefst twaalf wereldpremières. Naast het nieuwe werk van Liza Lim en Mathilde Wantenaar klinken ook premières van Arnold Marinissen, Guus Janssen, Wilma Pistorius, Giovanni Sollima en Silvia Borzelli. De Azerbeidjaanse Franghiz Ali-Zadeh componeert een nieuw celloconcert speciaal voor Ivan Monighetti en Amsterdam Sinfonietta. Martin Fondse schrijft dit jaar de nieuwe compositie voor het Hello Cello Orkest: het grote zoemende cello-orkest met 140 cello spelende kinderen. Matthias Bartolomey verzorgt de opdrachtcompositie voor het Nationaal Cello Concours.
CELLOFEST
In CELLOFEST, het subfestival van de Biënnale in het Bimhuis, staat de niet-klassieke cello centraal. Denk daarbij aan stijlen als jazz, electro, rock, singer-songwriter, global en pop. BartolomeyBittmann behoort tot absolute publiekslievelingen. Het Weense duo, dat al drie keer eerder de pannen van het dak speelde tijdens eerdere Biënnales, bestaat uit cellist Matthias Bartolomey en violist en mandolaspeler Klemens Bittmann. De Canadese metalcellist Raphael Weinroth Browne is uniek in zijn soort. Hij is wereldwijd een grote naam en treedt vooral op in Canada en de Verenigde Staten. Speciaal voor CELLOFEST komt hij naar Europa.
Voor meer informatie: cellobiennale.nl