Op woensdag 16 en donderdag 17 april verzorgt het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van toekomstig chef-dirigent Klaus Mäkelä twee Europese premières van de succesvolle Franse componist Guillaume Connesson, beide met een solist uit het orkest. In het hoboconcert Les belles heures (2022) staat solohoboïst Ivan Podyomov centraal, solofluitiste Emily Beynon neemt Connessons nieuwe fluitconcert Danses concertantes (2024) voor haar rekening. Beide werken zijn gecomponeerd in opdracht van onder meer het Concertgebouworkest. De concerten starten met de concertouverture Shéhérazade van Maurice Ravel en worden afgesloten met de orkestsuite uit De wonderbaarlijke mandarijn van Béla Bartók.
Eerdere opdracht
In 2018 componeerde Guillaume Connesson Eiréné in opdracht van het Concertgebouworkest. Het orkest voerde het in Amsterdam uit als onderdeel van het Horizon-programma Oorlog en vrede in april 2018, en in februari 2019 op tournee in de Verenigde Staten.
De nieuwe soloconcerten
Het zevendelige Danses concertantes is Connessons tweede fluitconcert. Het is een dynamisch, virtuoos werk waarin volgens de componist ‘de essentie van de dans overal waarneembaar is, zelfs in de langzame delen’. Emily Beynon verzorgde met het New Zealand Symphony Orchestra onder leiding van Gemma New de wereldpremière in Wellington (Nieuw-Zeeland) op 27 maart. Les belles heures werd op 6 mei 2022 in première gebracht door het Cincinnati Symphony Orchestra onder Dwight Parry met als solist Louis Langrée.
Uitzendingen
Het concert van donderdag 17 april wordt live uitgezonden via Mezzo Live en op Medici tv. Mezzo Live herhaalt de uitzending op vijf data in mei (zie mezzo.tv). AVROTROS neemt het concert op voor radio-uitzending via NPO Klassiek op zondag 27 april om 14.00 uur.
Meer informatie: concertgebouworkest.nl