VASKS
Distant Light – Piano Quartet – Summer Dances
Vadim Gluzman (viool), Finnish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Hannu Lintu
BIS Records BIS-2352 • SACD-84’
Waardering: 8
Distant Light heet het vioolconcert van Pēteris Vasks. En hoe je het ook wendt of keert, de componist heeft de suggestie die in de titel verborgen zit prachtig verklankt. ‘Filmmuziek’ roept de een, waarin de connotatie easy listening doorklinkt; ‘hemels’ vindt de ander, waarbij deze muziek het risico loopt in het hokje new age ofwel nieuwe spirituele muziek terecht te komen. Wat mij betreft is Vasks erin geslaagd uit te beelden wat hij bedoelt, met daarin een duidelijke en geslaagde (want bewuste) verwijzing naar de eeuwigheid en tijdloosheid van de natuur. En hierin is zijn muziek enigszins verwant aan die van Jean Sibelius en diens vioolconcert in het bijzonder, waarin ijle luchten, eindeloze wouden en ruwheid en warmte van de natuur eveneens een grote rol spelen. In Distant Light komt een viool letterlijk uit het niets, je weet even niet of het geluid wel aanstaat. De zich langzaam ontvouwende solo geeft een gevoel van verbondenheid met iets dat het dagelijkse ontstijgt. Violist Vadim Gluzman speelt stralend in de mijmerende delen en soepel virtuoos in de levendige. Distant Light kent, net als de andere werken – het pianokwartet en de duo’s voor twee violen Summer Dances –grote dynamische verschillen. Interessant is hoe Vasks speelt met het thema van Bachs Musikalisches Opfer; duidelijk herkenbaar maar ook onmiskenbaar Vasks. Vasks’ muziek wordt met grote betrokkenheid en kunde gespeeld. In alle muziek moet je als luisteraar je hart leggen, in die van Vasks ook je ziel.
Marjolijn Sengers
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.