VILLA-LOBOS
Guitar Concerto – Harmonica Concerto – Sexteto Místico – Quinteto Instrumental
Manuel Barrueco (gitaar), José Staneck (harmonica), OSESP Ensemble, São Paulo Symphony Orchestra o.l.v. Giancarlo Guerrero
Naxos 8.574018 • DDD-61’
Waardering: 9
Heitor Villa-Lobos (1887-1959) mag dan verreweg de beroemdste Braziliaanse componist zijn, kent u meer dan zijn onafscheidelijke sigaar en de Bachianas brasileiras? En zelfs die negen kleurrijke composities, losjes geïnspireerd op Bach en overgoten met een flinke scheut Braziliaanse saus, hoor je zelden. Laat staan dat Villa-Lobos’ onmetelijke verdere oeuvre ooit aan bod komt. Jammer, want er valt heel wat te ontdekken, in alle denkbare genres. Geen angst voor de bombast die deze componist wel eens wordt aangewreven: hier is een welkome keuze gemaakt uit soloconcerten en kamermuziek. Het toegankelijke Gitaarconcert (1951), met orkest in kleine bezetting, werd voor de grote Andrés Segovia geschreven. De veelzijdige Villa-Lobos is op zijn allerbest: lyrisch, ritmisch, puntig, geraffineerd geïnstrumenteerd en met een ideale dispositie voor de mogelijkheden van het instrument. Hetzelfde voor het Harmonicaconcert (1955) waarvoor een heel virtuoze solist al die chromatiek de baas moet kunnen – José Staneck bijvoorbeeld. Dan nog twee kamermuziekwerken vol diatonisch raffinement: het korte Sexteto Místico (1917) voor de buitenissige bezetting van altsaxofoon, fluit, hobo, gitaar, harp en celesta en het driedelige Quinteto Instrumental (1957) voor fluit, harp en strijktrio. Verrassend subtiele muziek, bij vlagen ‘echt’ mystiek, en briljant gespeeld. Leve Villa-Lobos!
Gerard Scheltens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.