VIVALDI
Concertos
Harriet Krijgh (cello), Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Candida Thompson (viool)
Deutsche Grammophon 4818445 • DDD-54’
Waardering: 9
Alwéér een mijlpaal in Harriet Krijghs zegetocht door het muzikale landschap: haar debuut-cd bij Deutsche Grammophon. Dat Antonio Vivaldi daarop de hoofdrol zou spelen, stond al lang vast: ‘Vivaldi’s muziek is sinds mijn geboorte altijd aanwezig geweest in mijn leven.’ Over de originaliteit van de honderden concerten die de Venetiaan componeerde wordt wel eens neerbuigend gedaan, maar daar heeft Krijgh geen boodschap aan. Ze vindt de muziek sprankelend, melancholiek en soms ronduit emotioneel. Dat spreekt wel uit de passie in haar cellospel, die zich bijvoorbeeld uit in ragfijne articulatie van de snelle hoekdelen in het celloconcert in F, RV 412, of in het geanimeerde samenspel met Candida Thompson in het Dubbelconcert voor cello en viool, RV 547 (leuk detail is het col legno gespeelde intro van het derde deel). Tegelijkertijd kan Krijghs passie voor Vivaldi oprechte verstilling teweegbrengen. Bijna vermanend klinkt haar opening van het largo in het Celloconcert, RV 423, als een fadozangeres die wil zeggen: luister naar het verhaal dat ik te vertellen heb. En met dezelfde energie horen we een ontroerend mooi gespeelde celloversie van de aria Cum dederit uit Vivaldi’s zetting van Nisi Dominus. Krijghs muzikale boodschap is helder en effectief: dit is veelzijdige muziek, van een emotionele en bevlogen componist.
Marnix Bilderbeek
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.