VIVALDI

Recensie VIVALDI – L’Estro Armonico

VIVALDI
L’Estro Armonico
Armoniosa: Michele Barchi (klavecimbel), Daniele Ferretti (orgel), Francesco Cerrato (viool), Stefano Cerrato, Marco Demaria (cello)
RedDress 34-011906 • DDD-107’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Mag je als uitvoerend musicus afwijken van de in de originele partituur aangegeven bezetting of toonsoort? Als het om barokmuziek gaat: ja hoor, de musici en componisten uit die periode deden dat zelf ook zonder scrupules. De hier voorliggende muziekjes, de twaalf concertjes opus 3 van Antonio Vivaldi, in 1711 in Amsterdam in druk verschenen onder de titel L’Estro Armonico, waren in minder dan geen tijd in half Europa inspiratiebron voor zijn collega’s voor het maken van bewerkingen. Onder hen niemand minder dan Johann Sebastian Bach, die er maar liefst zeven naar zijn eigen hand zette. Het ensemble Armoniosa horen we hier in transcripties van alle twaalf, van de hand van klavecinist Michele Barchi, die niet de viool maar de klavierinstrumenten (orgel en klavecimbel) de hoofdrol geeft. Ze worden bijgestaan door één viool en twee cello’s, en het resultaat is meeslepend. Barchi en zijn collega’s zetten, met respect voor de noten en de historie, een levendige herinterpretatie neer, met pittige dynamiek en een prachtig warm klankbeeld. Niets ten nadele van musici die zich vooral houden aan de originele aanwijzingen (zoals solovioliste Rachel Podger met Brecon Baroque, vier jaar eerder, Luister 706), maar de frisse benadering van Barchi spreekt me bijzonder aan.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen