VON WEBER

Recensie VON WEBER, ­KROMMER – Clarinet Quintets

VON WEBER, ­KROMMER
Clarinet Quintets
Eric Hoeprich (klarinet), Londen Haydn Quartet
Glossa Music GCD 920610 • DDD-63’
Waardering: 9

Het was de klarinettist Heinrich Baermann (1784-1847) die met zijn spel in Webers duet ‘Se il mio ben’ Carl Maria von Weber de inspireerde om meer voor de klarinet te schrijven. Dat resulteerde in het Concertino, de twee concerten, en, een paar jaar later, het klarinet­kwintet. Allemaal werken die het repertoire voor het instrument voor altijd verrijkt hebben en die door elke klarinettist gekoesterd worden als één van de belangrijkste bijdragen voor hun instrument in de vroegromantische periode. Aan opnamen geen gebrek, merendeels op moderne instrumenten. Dat werkt vervlakkend op de klank in vergelijking met het minder homogene, kruidiger klankpalet van de instrumenten, klarinet én strijkers waar Von Weber – en Baermann en Krommer – over beschikten. Eric Hoeprich kent de geschiedenis van zijn instrument als geen ander en hij is ook vertrouwd met de speltechnische bijzonderheden van de voorlopers van de moderne klarinet. Zijn beheersing van het hier bespeelde instrument, een kopie van een instrument van Griessling & Schlott maakt het luisteren tot een belevenis: krachtige en subtiele kleuren, prachtig contrasterend, dan weer vervloeiend met de strijkers. Baermann is hier ook als componist vertegenwoordigd, met zijn mooie, lang aan Wagner toegeschreven, Adagio.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen