WEINBERG

Recensie WEINBERG, PENDERECKI, SCHNITTKE – Strijktrio’s

WEINBERG, PENDERECKI, SCHNITTKE
Strijktrio’s
Trio Lirico
Audite 97.753 • DDD-55’
Waardering: 8

Trio Lirico wordt voorgezeten door violiste Franziska Pietsch, die met diverse eerdere opnamen voor het label Audite al veel lof mocht oogsten in deze kolommen. Ze is onbetwist de leidster en plannenmaker van het gloedvol maar niet altijd accuraat spelende strijktrio, dat zich hier ongeremd presenteert met een programma onder de verzamelnaam ‘onderdrukte componisten’. Dat klopt niet helemaal als we bedenken, dat Krzysztof Penderecki’s compacte maar ietwat archaïsche strijktrio uit 1990 stamt. Áls we al een politiek sentiment zouden mee willen laten spelen in de beleving, valt als eerste het strijktrio van landgenoot Mieczysław Weinberg uit 1950 op, geschreven te midden van de sterk verhevigde terreur in de Sovjet-Unie, zijn nieuwe vaderland sinds 1941. Wat de keuze voor deze stukken vooral interessant maakt is de relatie tussen de stijlen van de componisten. In zijn latere leven had Weinberg, die al jong zijn stem gevonden had en zich niet mee liet slepen in de naoorlogse modes, veel te duchten van Alfred Schnittkes faam en bewonderde polystilisme. En met de muziek van Penderecki had Weinberg bitter weinig op. Trio Lirico kiest verschillende benaderingen. Hoewel soms wat flink aangezet zijn de tempokeuzes doorgaans goed te rechtvaardigen. De momenten van verstilling zijn eigenlijk de mooiste; neem dat fragiele Andante van Weinberg.
Harry-Imre Dijkstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen