WERTHEIM

Recensie WERTHEIM – o.a. Vioolsonate – Liederen – Strijkkwartet – Sonatine voor cello en piano

WERTHEIM
o.a. Vioolsonate – Liederen – Strijkkwartet – Sonatine voor cello en piano
Leo Smit Ensemble, Utrecht String Quartet
FutureClassics 102 (2) • DDD-110’
Rosy Wertheim (1888-1949) was een kleindochter van de Amsterdamse bankier en filantroop Abraham Carel Wertheim. Ze studeerde piano en compositie bij Bernard Zweers en Sem Dresden. In 1929 vertrok ze naar Parijs, en in haar goedbezochte ‘salon’ ontving ze componisten als Honegger, Milhaud, Ibert en Messiaen. Aansluitend vertrok ze voor een jaar naar Wenen om contrapunt te studeren. Een jaar later vinden we haar terug in de Verenigde Staten, waar een aantal van haar werken werden uitgevoerd. De spanningen in Europa noopten haar om in 1937 terug te keren naar Amsterdam. Hoewel ze al op jonge leeftijd begon met componeren is haar taal vrij laat tot bloei gekomen. Een van de eerste – en mooiste – werken is haar Cellosonatine, uit het begin van de jaren 1920, toen ze de dertig al flink was gepasseerd. Internationaal boekte ze succes met haar Strijkkwartet uit 1932. Haar muziek heeft een sterk lyrische inslag, en in harmonisch opzicht vindt ze duidelijk haar inspiratie bij Debussy (Six Morceaux voor piano uit haar Parijse periode) en Ravel (Trois Chansons avec accompagnement de flûte et harpe/piano uit 1939). In het wat meer geserreerde Strijkkwartet horen we de kennismaking met Milhaud en Honegger. De deelnemende musici van het Leo Smit Ensemble en andere betrokkenen hadden haar geen betere hommage kunnen brengen.

Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen