WUNDERLICH

Recensie WUNDERLICH – Die Electrola Querschnitte – Original Opera Highlights 1960-63

WUNDERLICH
Die Electrola Querschnitte – Original Opera Highlights 1960-63
Highlights from Madama Butterfly, La bohème, Don Giovanni, Mignon, Martha, Zar und Zimmerman, Eugen Onegin o.a. Fritz Wunderlich, Pilar Lorengar, Sieglinde Wagner, Hermann Prey, Anneliese Rothenberger, Elisabeth Grümmer, Gottlob Frick
EMI 50999 6 78836 22 (7) • DDD-6.44’
Fritz Wunderlich was de lyrische tenor par excellence na Anton Dermota en voor velen is het bij Wunderlich gebleven. Deze zogeheten Querschnitte van Wunderlichs kernrepertoire maken haarscherp duidelijk wat er nu precies zo uniek aan hem was. Wunderlich had dat je ne sais quoi. Dat vocale charisma dat alleen de allergrootsten hebben en dat ervoor zorgt dat die stem rechtstreeks in het centrum van je hart belandt. Het is een oprecht geluid waarbij het kostbare timbre als het ware de sluitsteen is. EMI heeft bedacht dat je historisch materiaal van dit kaliber beter zelf op de markt kunt brengen voor de copyrighttermijn afloopt, dan dat je dat overlaat aan piraten die er wel raad mee weten. De cover is wat dat betreft misleidend, want Wunderlich begin hier toch echt in 1957/59 (Eugen Onegin/Martha) in plaats van in 1960. Alle titels bespreken is onmogelijk, maar moest ik er één mee naar de Maan nemen, dan Mignon. Omdat het een fijnzinnig en onderschat werk is en omdat Wunderlichs kwaliteiten hier volkomen op hun plaats vallen. Schmelz, Geschmeidigkeit, Zärtlichkeit, het zijn woorden die in dit verband onvertaalbaar zijn. Om hem heen de fine fleur van de Duitse opera uit die dagen, zoals de heerlijke jugendlich-dramatische sopraan Elisabeth Grümmer, de gitzwarte bas Gottlob Frick en de jonge Hermann Prey. Daar omheen het huisensemble van de Komische Oper Berlin dat zwelgt in het type schurend romantische Wagneriaanse uitvoeringen dat men daar in die dagen produceerde – héérlijk! Voorbeeldig Duits gezongen, zo ging dat in die dagen met Puccini, Mozart, Thomas & co in Berlijn. De opnamen zijn schitterend geremasterd, maar daar voorbij kopieert EMI helaas de budgetpiraten: geen enkele documentatie is bijgesloten.

René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen