YUN
Chamber Music (East-West miniatures I & II – Rencontre – Quartet for oboe and string trio – Violin Sonata – Interludium)
Shota Takahashi (hobo), Walter Grimmer (cello), Egidius Streiff (viool) e.a.
Capriccio C5364 • DDD-61’
Waardering: 8
Traag verglijdende tonen. Een cello en een hobo draaien rond elkaar, reageren op elkaar, complementeren elkaar. In constante dialoog en in beweging. Maar ondanks die beweging lijkt er niets wezenlijk te veranderen. Is dat de Tao die kenmerkend is voor de muziek van Isang Yun en waarover geschreven wordt in het cd-boekje? Er staat: ‘Wat beweegt staat niet stil. Wie zichzelf beweegt, gaat ver. Wie ver gaat, komt terug. In essentie: er is altijd beweging, maar uiteindelijk is er non-beweging, omdat alles terugkeert.’ Geheimzinnige tekst bij geheimzinnige muziek. Isang Yuns muziek is krachtig maar op een bepaalde manier gesloten. Zijn hecht vervlochten klanklijnen trekken aan je voorbij en lijken een rijke binnenwereld eerder in te sluiten dan uit te drukken. Tussen zijn twee Oost-West miniaturen uit 1993 voor cello en hobo staan nog drie kamermuziekwerken van deze Koreaans-Berlijnse componist op de cd. Rencontre voor klarinet, harp en cello en Interludium voor piano solo uit 1986; Kwartet voor hobo en strijktrio uit 1994; Sonate voor viool en piano uit 1991, hier voor het eerst uitgevoerd. Prachtig geconcentreerde uitvoeringen. Opvallend dat de strijkers, viool en cello, wat scherp klinken, zeker naast tot het prachtige fluwelen hobogeluid van Shota Takahashi.
Machiel Swillens
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.